perkahwinan itu perkongsian yg saling melengkapi...

Perkahwinan adalah satu ikatan yg menghalalkan antara seorg lelaki & perempuan.....melangkah ke alam perkahwinan akan mengajar kita byk perkara baru yg mungkin kadangkala x terduga oleh kita. baru2 ini seorg sahabat merujuk mslh perkahwinannya dgnku...yg kelakarnya dia adlh seorang kaunselor yg saban hari menyelesaikan mslh org lain.....xpelah, kaunselor pun manusia jugak kan...aku tekun mendengar segal hujahnya yg pastinya semua berpihak kpd dirinya. kemudian, stlh dia lega meluahkan segalanya, aku bertanya tentang apa tindakan yg terbaik blh dia lakukan utk menyelesaikan mslhnya? pendek & ringkas, jwpnnya 'cerai'.

kemudian aku bertanya pula pd si suami ttg pendapatnya berkenaan mslh tersebut. Melalui luahan kedua2nya, aku berpendapat mereka sbnrnya masih saling menyayangi cuma si suami mengharapkan si isteri mengotakan janjinya sblm berkahwin utk susah senang bersama. Tetapi stlh hmpir 6thn berkahwin si suami sentiasa beralah & melaksanakan semua kerja d rumah w/pun penat pulang dr kerja. si isteri juga penat bekerja ditambah pula dgn sikap sambil lewa terhadap tanggungjawabnya sbg isteri. Dia merasakan dirinya hebat krn telah menggadai nyawa melahirkan anak & wang gajinya juga diperlukan utk membantu ekonomi si suami.

melalui luahannya, aku melihat isterinya sbg seorg kaunselor yg sentiasa merasakan dirinya betul w/pun dia tahu dimana silapnya, dia tetap x mahu menerima pendapat org lain. si suami pula menggunakan alasan penat dgn kemalasan isterinya utk memasang 'spare-part'. kedua2 mereka ini adalah sahabatku & aku menyayangi mereka...aku telah nasihatkan sebaik2 cara utk menyelesaikan mslh ini tapi semuanya bergantung kpd pertimbangan kamu berdua. apapun.....sblm berkata apa2, pandanglah wajah bayi comel yg baru lahir hasil penantian kamu berdua selama 6thn! aku bukanlah terlalu baik @ terlalu bijak, cukuplah sekadar mengingatkan & diharapkan akan membawa kebaikan dunia & akhirat....kita sentiasa memohon kpd tuhan utk limpahan rezeki, kemewahan harta & sbgainya...harap kita juga x lupa memohon limpahan kasih sayang dariNya.......

0 comments:

Post a Comment